Jura

JURA; een uitzonderlijk akoestisch duo in de Kloosterkapel

“I woke up this morning”, daar begint volgens Jan Blaauw elke slechte beginnende blueszanger mee. Om vervolgens een nummer in te zetten met drie keer raden als eerste zin….. juist ja! Maar of deze mannen werkelijk zo slecht zijn is nog maar de vraag.

Meeslepend, aangrijpend, rauw en eerlijk staat op de website van Ruben Hoeke te lezen. Dat is de muziek van Ruben Hoeke en Jan Blaauw. Gitaar en zang worden zonder genade ingezet om je mee te nemen langs de rand van het bestaan.

Verlies, vrijheid, verstikking, liefde, kapot geslagen dromen, verwondering en hoop; alles grijpt bij JURA ineen. De verhalende kracht van de muziek en de beeldende teksten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. JURA heeft daarmee een geheel eigen pad uitgestippeld binnen een breed scala aan muziekstijlen zoals blues, folk, country en rock. Krachtige liedjes met enkel gitaar en stem.

Op deze zonnige zondagmiddag staat de Kloosterkapel Sibrandahûs in het teken van blues en americana. Het publiek wat naar dit optreden toe is gekomen geniet van het mooie akoestische gitaarspel van Ruben Hoeke en die fantastisch mooie blues stem van Jan Blaauw. Vanuit het aanwezige publiek komt een vergelijking met de stem van John Hiatt, een groot Amerikaanse Singer-songwriter. Dat is een groot compliment!

Dat niets de heren uit het veld laten slaan blijkt wel gedurende de show door een paar kleine technische problemen. Al bij het eerste nummer breekt Ruben een snaar, maar hij speelt onvermoeibaar verder. Na dit eerste nummer is het aan Jan om een paar minuutjes vol te ouwehoeren zodat Ruben een nieuwe snaar kan zetten. Gestemd en wel gaan de heren “further on down the road” om in de blues sferen te blijven. Als Jan zijn gitaar erbij wil pakken blijkt deze ook te genieten van een zondagsrust, er komt geen geluid uit de versterkers. De akoestische Fender blijft aan de kant staan tot aan de pauze. In de pauze blijkt het gelukkig een batterij te zijn welke vervangen moet worden. Een geweldige middag welke wij niet hadden willen missen. IJzersterke nummers voorzien van een technisch heerlijk spetterende sound. Kippenvel momenten bij sommige nummers zoals een Rolling Stones cover “Honky Tonk Women” gespeeld in een geheel eigen stijl maar ook lekker wegdromen zo nu en dan. Puur genieten van deze twee blues artiesten!

Op de terugweg naar huis nog even nagenieten van het aangeschafte album 'River Songs'. Deze cd is meer dan de som der delen en voert je als luisteraar door het landschap van het bestaan. Iedere dag aanwezig, maar zelden opgemerkt.

Edwin Monsma